Aandacht op maat
Op de Wilgetoren wordt gewerkt in heterogene groepen. Leerlingen ervaren daardoor het ene jaar de jongste en het andere jaar de oudste van een groep te zijn. Het met en van elkaar leren wordt vormgegeven doordat kinderen elkaar kunnen helpen bij opdrachten, maar ook door met elkaar samen te werken, elkaars kwaliteiten te ontdekken en op die manier van elkaar te leren. Er is veel specifieke aandacht voor taal en woordenschat. Binnen het werken met thema’s (IPC) is er de ruimte voor leerlingen om op hun eigen manier en op hun eigen niveau te werken, onderzoek te doen en te leren.Voor leerlingen met een specifieke hulpvraag worden individuele afspraken gemaakt, passend binnen de mogelijkheden van de school/de groep en die van het kind en ouders. Hulp wordt binnen de groep door de eigen leerkracht gegeven.
Daar waar mogelijk wordt ondersteuning gegeven door het inzetten van een extra leerkracht in de groep en wordt er gebruikt gemaakt stagiaires van de PABO of het ROC.De intern begeleider begeleidt leerkrachten in het leerproces van leerlingen die om wat voor reden dan ook extra hulp of begeleiding nodig hebben. Aan de school is een coördinator leerlingzaken verbonden voor sociaal-emotionele problemen. Tevens wordt gebruik gemaakt van het W.J.F. Nuyens Instituut; expertisecentrum voor leerlingbegeleiding.